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Mailing List

 

Mailing lists for the Unitn users

The mailing list is a communication method where an email message is sent to a system and then automatically forwarded to a specific list of recipients.

A mailing list is associated with a number of recipients having a common interest according to their role, as shown in the IDM system of the University (ADA). You can, therefore, send messages to all the members of a Department, for example, or to all the users of a specific service, or to all the people who have a specific role within the University of Trento.

The manager or administrator of the mailing list is the person (or the group of people) in charge of the configuration settings of the mailing list: they are interested in the existence of the mailing list, they attend to all contents, and they know names and needs of the recipients.

Possible changes in a list of recipients must be presented to those who have ultimate authority over the list, for example to the HR Management regarding institutional mailing lists, the Head of the Department regarding specific mailing lists, etc.

Each person who is part of one or more mailing lists is called member. If a message is sent to more than one mailing list and the same user is a member of more than one mailing list, the message will be sent only once. There are institutional mailing lists that users join automatically according to their professional profile and role (e.g. Professors, staff, etc.). Other mailing lists require a specific request of membership.

The request of the creation of a new mailing list must be submitted by the administrative offices to the computer technicians of the same divisions and departments.

 

Active mailing lists.

The list of the active mailing lists is available in the intranet area, in the webpage https://webapps.unitn.it/sympainfo

NOTE

The mailing list service is based on the University email system, from which it derives the anti-spam rules, the limit for the type and dimension of the possible attachments, the availability of the services and its supervision.

FAQ 

Non voglio ricevere messaggi; posso cancellarmi?

Dipende dalla tipologia di lista. Le liste Ufficiali Centrali hanno lo scopo di raggiungere tutti i destinatari individuati da un loro profilo istituzionale e costituiscono un canale di comunicazione ufficiale voluto dagli organi decisionali di Ateneo. Pertanto a queste liste non ci si può cancellare. Per certe liste "locali" o di altro interesse può essere prevista la cancellazione (vedi widget in myUNITN).

Dove trovo l'elenco di tutte le liste?

Nella pagina http://webapps.unitn.it/SympaInfo, accessibile via autenticazione, è riportato l'elenco, ricercabile per parola chiave, di tutte le liste attive organizzate per dominio. In tale elenco sono riportate le informazioni che riguardano le tipologie di utenti raggiunti, del numero di iscritti e delle azioni possibili al proprio acount sulla specifica lista.
Per iscriversi o cancellarsi dall'elenco dei destinatari in taluni casi è possibile agire attivando nel proprio spazio myUNITN il widget "Mailing list"

Posso rispondere ad un messaggio ricevuto?

Dipende dalla tipologia di lista e dal proprio profilo rispetto alla lista stessa. Se la lista è "aperta" significa che tutti possono scrivere, se la lista è chiusa o moderata è necessario avere l'abilitazione alla scrittura o sottostare all'approvazione del messaggio da parte di un moderatore.

Perché il mio messaggio viene respinto?

Chi può inviare messaggi a una lista di distribuzione è definito dai proprietari della lista stessa che per ragioni organizzative o gerarchiche decide in base alle proprie direttive. Per richiedere l'abilitazione alla scrittura è necessario rivolgersi all'ufficio proprietario della lista stessa che è contattabile mediante l'indirizzo email nomelista-request [at] nomedominio.unitn.it (es. per la lista gestioneliste [at] list.unitn.it l'indirizzo da contattare è gestioneliste-request [at] list.unitn.it)